عکاسی فشن یا عکاسی مُد به ژانری از عکاسی گفته می شود که به نمایش لباس می پردازد.

 

موضوعات مهم در عکاسی پوشاک

  1. برآورد هزینه های عکاسی (لوکیشن، عکاس، مُدل، میکاپ، اکسسوری)
  2. انتخاب عکاس با توجه به تخصص عکاس و نیاز برند
  3. مشخص کردن سبک عکاسی بنا به بازار هدف
  4. انتخاب ژست ها بر اساس نوع لباس
  5. انتخاب زاویه و سبک عکاسی برای هر عکس بصورت یونیک
  6. برای چه پلتفرمی عکاسی می کنیم؟!

 

از انتخاب ساعت عکاسی غافل نشوید، پروژه عکاسی پوشاک خود را در ساعات آغازین روز و زمانی که عکاس، عوامل صحنه و مُدل یا کارکتر انسانی شما خسته نیست شروع کنید و تا دیر وقت ادامه ندهید!

 


 

نورپردازی در عکاسی مدلینگ

نوع نورپردازی نه تنها برای عکاس بلکه برای شما به عنوان مشتری عکاسی پوشاک یا مدلینگ نیز باید اهمیت داشته باشد.

  • ایجاد نقطه تمرکز با نورپردازی
  • جلوگیری از اختلال نور بیرون و داخل
  • تاثیر متراژ لوکیشن روی شدت نور

نور پردازی می تواند توجه و نقطه تمرکز عکس را از صورت به لباس یا از روی کارکتر انسانی به محیط جلب و منتقل کند.

اگر در محیط مزون، فروشگاه یا فضای استودیویی عکاسی می کنید سعی کنید تا حد امکان فضا را تاریک نگه دارید و از نور مصنوعی استفاده کنید تا نور روز باعث ایجاد اختلال در عکاسی نشود.

هر چقدر فضا کوچکتر باشد شدت نور بیشتر می شود پس باید با کمک تنظیمات فلاش ها و سافت باکس یا انواع دیفیوزرها نور را کنترل کنید.

پیشنهاد می کنم نکات مهم عکاسی پوشاک را هم مطالعه کنید.

 


 

مدل در عکاسی پوشاک باید چطور نگاه کند ؟

در عکاسی فشن یا عکاسی مدلینگ طبیعتا از مدل انسانی استفاده می کنیم و سَمتِ نگاه کارکتر اهمیت زیادی دارد. جهت نگاه و صورت مشخص می کند که آیا بیننده باید تمرکز را روی صورت، بدن کارکتر و لباس او یا اکسسوری که به دست گرفته یا در حال استفاده از آن است نگه دارد.

به عنوان مثال زمانی که مدل ما صورت خود را به بغل نگه داشته (تصویر بالا سمت چپ) نگاه بیننده به سمت لباس جلب می شود و (تصویر بالا سمت راست) زمانی که نگاه به سمت دوربین است، تمرکز نگاه بیننده به صورت جلب می شود.

 

  • عکاسی مفهومی | حذف رنگ ها و ایجاد سادگی برای درک کانسپت
  • عکاسی آرایشی | با کمک اشاره انگشت به صورت و ایجاد تمرکز با نگاه مستقیم
  • عکاسی پرتره | ایجاد حس عاطفی با نگاه به نقاط دور

 

۱- برای جلوگیری از نگاه خیره کننده، از مدل بخواهید به یک شیء در پشت دوربین نگاه کند.
۲- برای نگاه متفکرانه، مدل باید به دور دست نگاه کند و به یک مکان مورد علاقه فکر کند.
۳- برای حس نگاه صمیمی تر به شیء نزدیک تر با کمی زاویه صورت باید نگاه کند.
۴- از مدل بخواهید مردمک چشم را خیلی به طرفین نبرد! سفیدی بیش از اندازه خیلی خوب نیست.

هر عکاس سبک منحصر به فرد خودش را دارد، ممکن است سلیقه شما به سبک یک عکاس قدیمی و حرفه ای نزدیک نباشد یا بر عکس! حتما نمونه کارهای عکاس لباس خود را زیر و رو کنید…

 

در عکاسی حضور مدلینگ حرفه ای یا مدل حرفه ای اهمیت بسیاری دارد؛ من یک پروژه قدیمی عکاسی پوشاک با رها هدایتی دارم؛ از این پروژه دیدن کنید.

 


 

شاخه های عکاسی مُد:

  • High Fashion با ترجمه نزدیک به مُد بالا
  • Alternative Fashion با ترجمه مُد جایگزین
  • عکاسی مُد خیابانی
  • عکاسی مُد ویژه مجلات
    • Editoral – عکاسی پوشاک مجلل
    • Beauty Editoral – عکاسی آرایشی و زیبایی
    • Catalogue – عکاسی پوشاک معمولی
  • Street Style – عکاسی از بی نام و نشان های خوش پوش
  • مُد روز – سبک محبوب اینفلوئنسرها (ژورنال مُد فردی)

 


 

تراز نور سفید و واقعی بودن رنگ

وقتی که صحبت از عکاسی پوشاک به عنوان محصول می شود باید همه چیز واقعی باشد خصوصا رنگ ها باید در عکس همان چیزی باشد که در واقعیت دیده می شود.

برای این موضوع اهمیت White Balance یا تراز بودن نور سفید و پروفایل رنگ در اینجا خود را نشان می دهد.

در عکاسی پرتره یا عکسبرداری هایی که جنبه هنری عکس اهمیت بیشتری دارد می توانید انواع فیلترهای نوری و رنگ را اجرا کنید، تم های رنگی مات، های کنتراست، رنگ های پاییزی، کول لایت های زمستانی و … باعث زیباتر شدن عکس می شود اما در عکاسی پوشاک شاید بتوانید کنتراست ها را دست کاری کنید تا رنگ ها جذابیت بیشتری داشته باشد اما باید همه چیز را واقعی نگه دارید.

برای این منظور از نورسنج ها استفاده کنید، از کارت خاکستری بهره بگیرید یا اگر عکاس شما حرفه ای هست به صورت تجربی این کار را بدون هیچ ابزاری انجام می دهد.

 


 

اهمیت انتخاب دوربین و لنز در عکاسی پوشاک

شاید یکی از دو مهمترین موضوع در عکاسی مُد و فشن یا عکاسی پوشاک، انتخاب دوربین و لنز باشد.

من از دوربین کانن ۵D که یک دوربین Dslr فوق العاده است استفاده می کنم.

انتخاب لنز من برای عکاسی مُد و لباس، استفاده از لنزهای f2.8 24-70  و  ۵۰mm f1.8 usm و ۲۰۰-۷۰ f2.8 است. این ها می توانند بوکه های بسیار زیبایی ایجاد کنند، دیستورشن و اعوجاج بسیار کمی دارند. اما به هر حال این موضوع را به عکاس خود محول کنید.

همینطور وسعت و طول فضای عکاسی تعیین می کند که چه لنزی باید استفاده شود.

 

همه چیز در عکاسی به پوشاک ختم نمی شود، سایر پروژه های عکاسی من را در عکاسی صنعتی و محصول مشاهده کنید.

 


 

چطور فوکوس کنیم ؟

این موضوع را با پاراگراف تمرکز و نوع نگاه مُدل اشتباه نگیرید.

استفاده از عمق میدان و میزان گشودگی دیافراگم باعث می شود بوکه های زیبایی در بک گراند عکس داشته باشیم.

بوکه ها در بک گراند به معنای این است که هر چیزی که پشت سوژه و در زمینه تصویر است مات شده و بصورت لکه های بلور شده نورانی یا با شدت نور خیلی کم به تصویر زیبایی می بخشد.

اگر ما در حال عکاسی پوشاک تمام قد (کل قامت سوژه) هستیم نباید از گشودگی کامل دیافراگم استفاده کنیم که باعث می شود از میزان بوکه های تصویر کم شود ولی تصویر شارپ تری از کل محصول پوشاک مان داشته باشیم.

در مدل های بدون تحرک، من معمولا از گزینه فوکوس تک نقطه استفاده می کنم و مرکز فوکوس را روی صورت قرار می دهم.

 


 

محل قرارگیری مُدل در قاب عکس کجاست ؟

برای متعادل نگه داشتن وزن عکس خیلی مهم هست که مدل و کارکتر در کجای کادر قرار گرفته است.

برای این منظور کادر خود را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید و مدل را در یکی از این نقاط قرار دهید.

محل قرارگیری مدل در کادر

اگر از محل قرارگیری مدل در کادر مطمئن نیستید مدل را در یکی از این نقاط قرار دهید

 

این کار را در صورتی انجام دهید که :

  1. مطمئن نیستید سوژه تان را در کجای عکس قرار دهید.
  2. اگر از یک بکگراند مینیمال و ساده استفاده می کنید.

در غیر این صورت شرایط کمی فرق می کند و باید با توجه به شرایط، این انتخاب را انجام دهید.

 

 


 

سوژه را در مرکز عکس قرار دهید

گاهی اوقات باید قانون بالا را فراموش کنید و سوژه را در مرکز عکس قرار دهید.

من خودم این کار را خیلی دوست دارم و یک کار پُرجسارت و جذاب می دانم به شرطی که :

  • تعادل در زمینه عکس وجود داشته باشد.
  • مناسب برای بعضی از پرتره های مُد و لباس است.
  • نیاز دارید که بیننده عکس بلافاصله، سوژه مرکز عکس شما را ببیند.
  • از ژست مناسبی استفاده کنید که توازن عکس را حفظ کند.

 

فراموش نکنید که در حالت Raw عکاسی کنید و میزان نوردهی را کاهش دهید و در صورت نیاز در زمان ویرایش عکس ها جبران نوردهی را انجام دهید.

 


 

رفتار حرفه ای و گرم با مدل داشته باشید

بر خلاف تصور عموم، خیلی از مدل ها بیش از حد خجالتی هستند، برای همین نیاز است که رفتاری گرم و در عین حال حرفه ای با مدل داشته باشید.

ارتباط عکاس، داستان سرا و عوامل صحنه با مدل

رعایت نکات و اخلاق حرفه ای در برخورد با مدل

 

بدون در نظر گرفتن جنسیت (خانم یا آقا بودن)

  • محترم رفتار کنید و بدون اجازه، مدل را لمس نکنید.
  • بعد از هر عکس، پیش نمایش را به مدل نشان دهید.
  • بین فریز کردن لحظات مختلف، به مدل خود اعتماد به نفس بدهید.
  • سخت برخورد نکنید و بصورت پیاپی عکاسی نکنید.
  • از تکنیک Hard Work پرهیز کنید و Smart Work را جایگزین کنید.

اگر مدل شما خجالتی هست این نکته را در نظر بگیرید که باید به آرامی و با صبر در دقایق یا ساعات اولیه عکسبرداری منتظر آب شدن یخ مدل تان باشید.

 


 

ادوارد سیگن درباره عکاسی فشن یا عکاسی مُد و لباس می گوید:

عکاسی از لباس به شکلی که بتواند حس کیفیت فیزیکی لباس و همینطور پرستیژ ظاهری آن را با وجود ساده به تصویر کشیدن به نمایش بگذارد.

زمانی که صحبت از عکاسی می شود عموم مردم یاد عکاسی پوشاک و عکاسی مُد می افتند.

 


 

با حرکت مدل، عکس ها را پویا کنید

عکاس وظیفه فریز کردن و نگه داشتن لحظات را دارد! لزومی ندارد که مدل بی تحرک باشد.

از مدل بخواهید حرکت کند تا حس واقعی بودن راه رفتن و اضافه شدن واقعی بعضی حس ها ایجاد شود.

از جذاب ترین تحرکات در عکاسی فشن می تواند پریدن خود مدل به هوا یا پرتاب کردن اکسسوری به هوا یا بلند شدن قسمتی از لباس در هوا باشد.

اگر قصد عکاسی کردن از مدل در حال پریدن دارید باید از مدل خود بخواهید تا چند روز قبل از عکاسی تمرین کند تا در زمان پریدن، حالت صورت معمولی یا متناسب با پرش داشته باشد.

 

مقاله ژست صورت و لبخند در عکاسی را هم ببینید.

 


 

مروری بر نکات مهم عکاسی پوشاک و مُد

  • در فضای کوچک عکاسی نکنید!
  • در عکاسی از میکاپ آرتیست و طراح لباس کمک بگیرید.
  • اگر در فضای داخلی عکاسی می کنید جلوی ورود نور بیرون را بگیرید.
  • به زاویه گردش صورت مدل و جهت نگاه مدل دقت کنید.
  • حواس تان به چین و چروک های لباس باشد.
  • سعی کنید از سادگی محض دوری کنید.
  • مدل (کارکتر انسانی) را خسته نکنید.
  • در هر عکس سعی کنید حس مناسب همان لباس را با حالت صورت، نورپردازی و ژست به بیننده منتقل کنید.
  • در زمان عکاسی، انرژی و روحیه را به تیم تزریق کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

 


 

ژست دادن وظیفه عکاس است یا مدل ؟

ارائه ی ژستِ مُد به عهده مدل است ولی تشخیص اینکه آیا ژست در هر عکس مناسب بود یا نه به عهده عکاس است.

 

 

البته آماتور یا حرفه ای بودن مدل تاثیر زیادی در ارائه ژست دارد، لذا گاها عکاس ها به خاطر تجربیات شان به مدل کمک می کنند.

همینطور صاحبین پروژه نیز بعضا تجربه ای در این خصوص دارند یا از پیش عکس هایی را دیده اند و از آنها الگو می گیرند.

 

همیشه به مدل یادآوری کنید تا چانه خود را مقدار کمی بالا نگه دارد، این کار باعث می شود گردن مدل کشیده تر به نظر برسد.

 


 

چند روش برای بهبود ژست مدل زن

بعضی ژست ها به منحنی های زیبای بدن زن تاکید بیشتری دارد و اندام های مدل را برجسته تر می کند.

به عنوان مثال از مدل بخواهید:

  • بالای شانه اش را نگاه و کمی به عقب خم شود؛ این کار منحنی و کِرو سینه را بهتر نشان می دهد.
  • قرار دادن دست روی باسن، حس اعتماد به نفس در مدل را نشان می دهد.
  • بالا بردن دست ها در هوا با کمی خمیدگی و بستن چشم ها یک حس رویایی ایجاد می کند.
  • اگر مدل موبلند دارید بخواهید آن را در هوا بچرخاند، این حس خوشایند رهایی است.
  • کشیدگی گردن (عدم فرو رفتن گردن در بدن) را فراموش نکنید.
  • ایستادن مقابل دوربین و فرو بردن دست در جیب برای جلب توجه سریع سر و گردن در تصویر
  • فرو بردن هر دو دست در مو و فقط کمی بالا آوردن چانه، یک ژست عالی و راحت برای مبتدی ها
  • اگر می خواهید مانتو یا پیراهن مدل (بالا تنه) نقطه تمرکز عکس باشد، از مدل بخواهید به طرفین نگاه کند.
  • در ژست های آرایش و زیبایی صورت، گاهی نزدیک کردن ناخن و انگشت ها به قسمت مورد نظر خیلی خوب است.

 


 

ژست دست در عکاسی مُد و فشن

خیلی مهم هست که مدل از دست های خود در ژست گرفتن چطور استفاده می کند.

حالت دست در عکاسی فشن

حالت دست تاثیر زیادی روی ژست نهایی مدل دارد و دست ها می بایست نقاط را لمس کنند و فشار ندهند.

 

  1. به مدل یک وسیله بدهید تا لمس کند.
  2. دست را روی میز یا به دیوار تکیه دهد.
  3. از دست برای اشاره به اعضا بدن استفاده کند.
  4. از تقارن در ژست دست ها پرهیز شود.
  5. کسانی که دست کشیده و بلند دارند بهتر است کمی دست خود را خم کنند.
  6. به صورت معمول، مسیر توجه چشم با دست ها در ارتباط هستند.
  7. دست ها باید روی بدن را لمس کنند و نباید فشار بدهند!
  8. دست های بزرگ نباید نزدیک صورت باشد.
  9. بودن دست در جیب برای ایجاد حس آرامش و همینطور عدم ایجاد تمرکز در دست هاست.
  10. اگر نزدیک ترین عضو بدن به دوربین دست هست، بهتر است از لنز تله استفاده شود.

 

در عکاسی فشن و مدلینگ به هر کدام از دست ها یک وظیفه محول کنید تا انجام بدهند.

 

حالت انگشتان در ژست های مختلف دست

ژست های دست می تواند باعث خراب شدن یا عالی شدن عکس شوند.

 


 

پیشنهاد نمی کنم اما شایدمناسب بعضی ژانرها باشد.

ژست عکاسی با سیگار

حالت قرار گرفتن سیگار بین انگشتان در عکاسی با جزئیات بالا اهمیت زیادی دارد.

ژست عکاسی با سیگار

در ژست عکاسی با سیگار، قرار گرفتن سیگار بین انگشتان اهمیت زیادی دارد.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که در رسانه های جمعی، استفاده از سیگار چندان رایج نیست مگر برای موارد خاص

 


 

زاویه نگاه دوربین در عکاسی مُد

دست شما باز است و می توانید مستقیم، از بالا، پایین یا کج عکاسی کنید.

زاویه هلندی

عکاسی با زاویه شیب هلندی

 

  • کج شدن دوربین بصورت مورب (شیب هلندی) باعث ایجاد چشم انداز غیر معمول می شود.
  • زاویه دید دوربین از پایین به بالا باعث تسلط مدل بر تصویر می شود. (پایین سمت راست)
  • زاویه دید از بالا به پایین باعث ایجاد حس عاطفی و صمیمیت می شود. (پایین سمت چپ)
  • عکاسی با زاویه دید چشم بصورت مستقیم (پایین وسط)
  • عکاسی از فاصله زیاد با زاویه دید از بالا باعث انتقال حس رهایی و آزادی است.

در نظر داشته باشید ممکن است حتی با وجود حس روانی صحیح و درستی که یک زاویه عکس ایجاد می کند اما ممکن است مورد پسند مخاطب نباشد.

 


 

در عکاسی پوشاک چه افرادی حاضر باشند؟

در عکاسی پوشاک یا عکاسی مدلینگ و فشن حضور افراد زیر نیاز هست.

  • کارکتر انسانی (مدل)
  • عکاس
  • Makeup Artist
  • Hair Artist
  • طراح صحنه / طراح داستان
  • Stylist
  • طراح لباس | مسئول لباس

 

پروژه عکاسی لباس با زمینه سفید برای برند می مزون خیابان گاندی تهران را در عکاسی صنعتی لباس می مزون مشاهده کنید.

 

شاید مطالب زیر هم برایتان جالب باشد
بازیابی پیج اینستا

مشکل از اینجا شروع می شود که بدون هیچ برنامه خاصی یک پیج اینستاگرام راه اندازی می کنیم و زمانی که به یک نقطه خاص می رسد قصد داریم کلی تغییرات در آن اعمال کنیم و البته از ابتدا به ادامه مقاله را بخوانید

خرافات و تئوری توطئه

ارتباط تنگاتنگی بین خرافات و تئوری توطئه وجود دارد. "آن‌چه انسان را عقل‌گریز می‌کند، هراس است. ترس آن ریشه‌ای است که خرافات از آن بر می‌رویَد، می‌پاید، و تغذیّه می‌شود. مردم تا آن‌جا که مغلوبِ ترس باشند، آماده‌یِ زودباوری اند" ادامه مقاله را بخوانید

تبلیغ سالن های آرایشی

برای تبلیغات سالن آرایش از چه روشی استفاده می کنید ؟ وقتی شما می خواهید خدمات به فروش برسانید، تبلیغات آن کمی سخت تر می شود. فروش گوشی آیفون نیازی به جلب اعتماد مشتری ندارد و همه از کیفیت آن ادامه مقاله را بخوانید

آموزش ژست عکاسی تمرین لبخند

زیباترین عکس همان هایی هستند که سوژه یا مدل در عکس لبخند یا خنده ای طبیعی دارد. اما به این راحتی ها نیست، مردم زمانی که روبروی دوربین می ایستند دلهره می گیرند و اینجاست که عکاس و مدل باید ادامه مقاله را بخوانید

عکاسی پرتره

کین هیک Keen Heick-Abildhauge یک عکاس دانمارکی است که در روسیه با عکاسی پرتره از ۱۰۰ نفر از سن ۱ سالگی تا ۱۰۰ سالگی، آرزوهای هر کدام از آنها را در آن سن پرسیده است.   عکاسی پرتره از کودک ادامه مقاله را بخوانید

روش برگزاری و ایده مسابقه اینستاگرامی

اینستاگرام دارای امکانات کافی برای برگزاری مسابقه نیست اما جالب است بدانید که : حساب های اینستاگرامی که مسابقه برگزار می کنند رشد بسیار سریع تری نسبت به سایر صفحات در اینستاگرام دارند. اگر می خواهید جذب فالوئر زیادی را ادامه مقاله را بخوانید

صادرات مبلمان

صادرات مبلمان و پیش نیازها وبسایت داده محور وبسایت دارای زبان های کافی باشد. شبکه های اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام ویدئوی معرفی مبل با گویش یا مجری مسلط به زبان کشور هدف اطلاعات مبلمان (وزن، متریال، ابعاد) کاتالوگ روشهای ادامه مقاله را بخوانید

موفقیت در شبکه های اجتماعی

اینکه چرا بعضی افراد در شبکه های اجتماعی موفق می شوند لزوما به میزان مهارت آنها (آموزش دهندگان یا متخصصان) و همینطور به خوب بودن کالا یا لوکس بودن کالا و فیلم هایشان (فروشندگان) ارتباطی ندارد! بیایید برای شروع، چند ادامه مقاله را بخوانید